Algemene voorwaarden

Artikel 1: Definities

In deze leveringsvoorwaarden wordt verstaan onder:

  1. Opdrachtgever: de natuurlijke of rechtspersoon die aan de leverancier opdracht heeft gegeven tot de vervaardiging, c.q. levering van zaken, het leveren van diensten of tot het verrichten van werkzaamheden;
  2. Leverancier: de natuurlijke of rechtspersoon die de opdracht als bedoeld onder a heeft aanvaard of een aan een mogelijke opdracht voorafgaand aanbod heeft uitgebracht, dan wel anderszins met de opdrachtgever een overeenkomst is aangegaan;
  3. Overeenkomst: iedere overeenkomst tussen de leverancier en de opdrachtgever ter zake de vervaardiging c.q. levering van zaken, het leveren van diensten of het verrichten van werkzaamheden;
  4. Aanbod/aanbieding: ieder aanbod van de leverancier tot het aangaan van een overeenkomst;
  5. Informatiedragers: magnetische banden en schijven, optische schijven en alle andere middelen bestemd voor het met behulp van apparatuur vastleggen, bewerken, verzenden of verveelvoudigen dan wel openbaar maken van teksten, beelden of andere gegevens, een en ander in de meest ruime betekenis van het woord;
  6. KVGO: Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen, statutair gevestigd te Amstelveen, kantoorhoudend te Schiphol-Rijk.
  7. Persoonsgegevens: persoonsgegevens in de zin van art. 4 lid 1 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (UAVG en AVG);
  8. Verwerken/Verwerking van persoonsgegevens: verwerking in de zin van de art 4 lid 2 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (UAVG en AVG).

Artikel 2: Toepasselijkheid

  1. Deze leveringsvoorwaarden zijn van toepassing op de totstandkoming, de inhoud en de nakoming van alle tussen de leverancier en de opdrachtgever gesloten overeenkomsten, dan wel aanbiedingen, aanvaardingen, orderbevestigingen en andere (rechts)handelingen van de leverancier, al dan niet in elektronische vorm.
  2. Algemene (inkoop-)voorwaarden van de opdrachtgever zijn slechts van toepassing indien uitdrukkelijk en schriftelijk is overeengekomen dat deze met uitsluiting van deze leveringsvoorwaarden op de overeenkomst tussen partijen van toepassing zullen zijn. Aanvaarding op deze wijze van de toepasselijkheid van de (inkoop)voorwaarden van de opdrachtgever op een overeenkomst brengt in geen geval met zich mee dat die voorwaarden stilzwijgend ook op enige nader gesloten overeenkomst van toepassing zijn.
  3. Indien deze leveringsvoorwaarden van toepassing zijn geweest op enige overeenkomst, zijn deze automatisch – zonder dat dit nog afzonderlijk tussen partijen overeengekomen behoeft te worden – van toepassing op iedere nadien gesloten overeenkomst tussen partijen, tenzij ter zake de betreffende overeenkomst uitdrukkelijk en schriftelijk tussen partijen anders is overeengekomen.
  4. Indien enige bepaling van deze leveringsvoorwaarden nietig is of vernietigd wordt, dan blijven alle overige bepalingen volledig van kracht. Ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen zullen nieuwe voorwaarden tussen partijen worden gemaakt die wel rechtsgeldig zijn maar zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke strekking aansluiten.
  5. Voor zover een overeenkomst afwijkt van één of meer bepalingen van deze leveringsvoorwaarden, prevaleert het bepaalde in de overeenkomst. De overige bepalingen van deze leveringsvoorwaarden blijven in dat geval onverminderd op de overeenkomst van toepassing.
  6. Indien van deze leveringsvoorwaarden vertalingen zijn uitgegeven, geldt dat de versie in de Nederlandse taal prevaleert boven de versie(s) in een andere taal.

Artikel 3: Aanbiedingen

  1. Het enkele uitbrengen van een aanbod al dan niet met aangeduide prijsopgave, begroting, voorcalculatie of soortgelijke mededeling verplicht de leverancier niet tot het sluiten van een overeenkomst met de opdrachtgever.
  2. Aanbiedingen van de leverancier zijn steeds vrijblijvend en kunnen slechts zonder afwijkingen worden aanvaard door middel van een schriftelijke mededeling al dan niet op elektronische wijze gedaan. Een aanbod wordt in elk geval geacht te zijn verworpen indien dit niet binnen een maand is aanvaard, tenzij in het aanbod een andere termijn voor acceptatie is vermeld.
  3. Kennelijke vergissingen of fouten in het aanbod van leverancier binden de leverancier niet.
  4. Een door de opdrachtgever binnen de geldigheidstermijn geaccepteerd aanbod kan door de leverancier gedurende 7 dagen na de datum van ontvangst van de acceptatie door de opdrachtgever worden herroepen, zonder dat dit leidt tot enige verplichting van de leverancier tot vergoeding van eventueel als gevolg daarvan door de opdrachtgever geleden schade.
  5. Als de opdrachtgever aan de leverancier met het oog op het uitbrengen van een aanbod gegevens, informatie, tekeningen en dergelijke verstrekt, mag de leverancier uitgaan van de juistheid hiervan en zal hij zijn aanbod hierop baseren. De opdrachtgever vrijwaart de leverancier voor elke aanspraak van derden met betrekking tot het gebruik van door of namens de opdrachtgever verstrekte gegevens, informatie, tekeningen en dergelijke.

Artikel 4: Totstandkoming van overeenkomsten en annulering

  1. Met inachtneming van het overige in deze leveringsvoorwaarden bepaalde, komt een overeenkomst slechts tot stand:
    1. door acceptatie door de opdrachtgever van een aanbod;
    2. door schriftelijke opdrachtbevestiging van een door de opdrachtgever (mondeling of schriftelijk) verstrekte opdracht anders dan op basis van een aanbod;
    3. doordat de leverancier feitelijk uitvoering geeft aan een opdracht van de opdrachtgever.
  2. De overeenkomst komt in de plaats van en vervangt alle eerdere voorstellen, correspondentie, afspraken of andere communicatie tussen partijen die heeft plaatsgevonden voorafgaand aan het aangaan van de overeenkomst, hoezeer deze ook mogen afwijken van of in strijd zijn met de overeenkomst.
  3. Wijzigingen van en/of aanvullingen op de overeenkomst gelden uitsluitend na schriftelijke aanvaarding hiervan door de leverancier. De leverancier is niet gehouden om wijzigingen en/of aanvullingen van een overeenkomst te aanvaarden en is gerechtigd te eisen dat een afzonderlijke overeenkomst wordt aangegaan. De leverancier is bevoegd eventuele kosten met betrekking tot de wijzigingen van en/of aanvullingen op de overeenkomst aan de opdrachtgever door te belasten.
  4. Toezeggingen door en afspraken met ondergeschikten of vertegenwoordigers van de leverancier binden de leverancier slechts tegenover de opdrachtgever indien en voor zover deze toezeggingen en/of afspraken door de leverancier schriftelijk zijn bekrachtigd of bevestigd aan de opdrachtgever.
  5. De opdrachtgever is gerechtigd een overeenkomst te annuleren voordat de leverancier met de uitvoering van de overeenkomst is begonnen mits hij de hierdoor voor de leverancier ontstane schade vergoedt. Onder deze schade wordt begrepen de door de leverancier geleden verliezen en gederfde winst en in elk geval de kosten die de leverancier reeds ter voorbereiding van de uit te voeren overeenkomst heeft gemaakt, waaronder maar niet beperkt tot die van gereserveerde productiecapaciteit, ingekochte materialen, ingeroepen diensten en opslag.
  6. Annulering van overeenkomsten tot vervaardiging van periodieke uitgaven als bedoeld in artikel 13 is niet mogelijk.

Artikel 5: Prijs

  1. In een aanbod of overeenkomst vermelde prijzen luiden in Euro’s en zijn – tenzij uitdrukkelijk anders is
    aangegeven – exclusief kosten voor verpakking, vervoer en andere kosten van verzending, invoerdocumenten, (transport)verzekering(en), reistijd, reiskosten en verblijfskosten en tevens exclusief omzetbelasting en/of andere van overheidswege opgelegde heffingen, van welke aard dan ook.
  2. De prijs die de leverancier voor de door hem te verrichten prestatie heeft opgegeven geldt uitsluitend voor de prestatie conform de overeengekomen specificaties.
  3. Bij samengestelde aanbiedingen bestaat geen verplichting tot levering van een gedeelte van de totale prestatie tegen het voor dit gedeelte in het aanbod vermelde bedrag of tegen een evenredig gedeelte van de voor het geheel opgegeven prijs.
  4. Indien tussen partijen geen prijs is overeengekomen, maar partijen in een jaar voorafgaande aan de overeenkomst een of meerdere overeenkomsten met een gelijke of nagenoeg gelijke inhoud hebben gesloten, zal de prijs op basis van de daarbij gebruikte productiemethoden en gehanteerde calculatietarieven worden berekend, waarbij de prijzen zoals deze van toepassing zijn ten tijde van het aangaan c.q. uitvoeren van de huidige overeenkomst worden gehanteerd.
  5. Indien buiten toepassing van het bepaalde in het vorige lid van dit artikel tussen partijen geen prijs is overeengekomen, indien slechts bij wijze van schatting een prijs is afgegeven of de overeengekomen prijs krachtens deze algemene voorwaarden kan worden gewijzigd, wordt de prijs respectievelijk de wijziging van de prijs bepaald op een in de grafimediabranche als redelijk beschouwd bedrag.

Artikel 6: Prijswijzigingen

  1. De leverancier is gerechtigd de overeengekomen prijs te verhogen wanneer een of meer van de volgende
    omstandigheden zich na het sluiten van de overeenkomst voordoen: stijging van de kosten van materialen, halffabrikaten of diensten die voor de uitvoering van de overeenkomst nodig zijn, stijging van verzendkosten, van lonen, van werkgeverslasten sociale verzekeringen, van de met andere arbeidsvoorwaarden gemoeide kosten, invoering van nieuwe en verhoging van bestaande overheidsheffingen op grondstoffen, energie of reststoffen, een aanzienlijke wijziging in valutaverhoudingen of, in het algemeen, omstandigheden die met een en ander vergelijkbaar zijn.
  2. Extra bewerkelijke tekst, onduidelijke kopij, onduidelijke schetsen, tekeningen of modellen, ondeugdelijke
    informatiedragers, ondeugdelijke computerprogrammatuur of databestanden, ondeugdelijke wijze van aanlevering van de door de opdrachtgever aan te leveren materialen of producten en alle soortgelijke toeleveringen door de opdrachtgever die de leverancier tot meer werkzaamheden of kosten noodzaken dan deze bij het aangaan van de overeenkomst redelijkerwijs mocht verwachten, zijn grond voor verhoging van de
    overeengekomen prijs. Ook buitengewone of in redelijkheid onvoorzienbare verwerkingsmoeilijkheden voortvloeiend uit de aard van de te verwerken materialen en producten zijn grond tot verhoging van de overeengekomen prijs.
  3. De leverancier is gerechtigd de overeengekomen prijs te verhogen indien de opdrachtgever wijziging in de oorspronkelijk overeengekomen specificaties aanbrengt, daaronder begrepen auteurscorrecties of gewijzigde instructies na de ontvangst van werktekeningen, modellen en van zet-, druk- en andere proeven. De leverancier zal binnen de grenzen van het redelijke aan deze wijzigingen meewerken, indien de inhoud van de door hem te verrichten prestatie althans niet wezenlijk van de oorspronkelijk overeengekomen prestatie afwijkt.

Artikel 7: Betalingstermijn

  1. Tenzij anders is overeengekomen, dient de opdrachtgever de prijs en de overige krachtens de overeenkomst verschuldigde bedragen te betalen binnen 30 dagen na factuurdatum, zonder zich op enige korting, verrekening of opschorting te kunnen beroepen. De betaling dient evenwel op de door leverancier aangegeven wijze plaats te vinden indien de opdrachtgever een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. Indien niet tijdig is betaald, is de opdrachtgever in verzuim zonder dat ingebrekestelling door de leverancier is vereist.

  2. De leverancier is gerechtigd bij een overeengekomen aflevering in gedeelten, na aflevering van het eerste gedeelte, naast de betaling van dit gedeelte tevens de betaling te vragen van de voor de gehele levering gemaakte kosten, zoals die van zetwerk, litho’s en proeven.

  3. De opdrachtgever is te allen tijde en ongeacht de overeengekomen betalingscondities gehouden op eerste verzoek van de leverancier gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling te doen en/of zekerheid te stellen voor de voldoening van de krachtens de overeenkomst aan de leverancier te betalen bedragen. De aangeboden zekerheid zal zodanig moeten zijn dat de vordering met de eventueel daarop vallende rente en kosten behoorlijk gedekt is en dat de leverancier daarop zonder moeite verhaal zal kunnen nemen. Een eventueel later onvoldoende geworden zekerheid zal op eerste verzoek van de leverancier tot een voldoende zekerheid aangevuld dienen te worden. Indien en zolang de opdrachtgever met de door de leverancier verlangde gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling en/of zekerheidstelling in gebreke blijft, is de leverancier bevoegd zijn leveringsplicht op te schorten.

  4. Indien de opdrachtgever niet tijdig betaalt als in lid 1 bedoeld, is deze wegens de vertraging in de voldoening van het door hem verschuldigde bedrag vanaf de 31e dag na factuurdatum over dit bedrag de wettelijke handelsrente, of zo van toepassing, de wettelijke rente verschuldigd. De leverancier is bevoegd een twaalfde deel van deze rente in rekening te brengen over elke maand of gedeelte van een maand waarin de opdrachtgever zijn verplichting tot betaling niet volledig is nagekomen.

  5. Bij niet-tijdige betaling als in lid 1 bedoeld, is de opdrachtgever naast het verschuldigde bedrag en de daarop verschenen rente, gehouden tot een volledige vergoeding van zowel buitengerechtelijke als gerechtelijke incassokosten, daaronder begrepen de kosten voor advocaten, deurwaarders en incassobureaus. De buitengerechtelijke kosten worden gesteld op ten minste 15% van de hoofdsom met rente, zulks met een minimum van € 100,00, onverminderd de bevoegdheid van de leverancier om de werkelijke buitengerechtelijke kosten te vorderen indien deze meer bedragen. Ingeval de opdrachtgever een consument is, maakt de leverancier inzake de buitengerechtelijke kosten aanspraak op een bedrag gelijk aan de wettelijk maximaal toegestane vergoeding ter zake buitengerechtelijke incassokosten, zoals bepaald in en berekend conform het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten, voor zover het openstaande bedrag – na het intreden van het verzuim – niet alsnog na aanmaning binnen veertien dagen gerekend vanaf de dag gelegen na de dag van aanmaning door de opdrachtgever-consument wordt voldaan.

  6. Indien de opdrachtgever in verzuim is met de betaling van enige factuur als bedoeld in lid 1, zijn ook alle overige openstaande facturen terstond opeisbaar, zonder dat daarvoor een nadere ingebrekestelling vereist is.

  7. Door de opdrachtgever gedane betalingen strekken respectievelijk ter afdoening van verschuldigde kosten, rente en vervolgens van opeisbare facturen die het langst openstaan, ook indien de opdrachtgever bij de betaling vermeldt dat de betaling betrekking heeft op een andere factuur.

  8. Onverminderd bepalingen van dwingend recht, heeft de opdrachtgever niet het recht zijn betalingsverplichtingen jegens de leverancier op te schorten en/of te verrekenen met betalingsverplichtingen van de leverancier jegens de opdrachtgever.

  9. De leverancier is gerechtigd alle vorderingen op de opdrachtgever te verrekenen met iedere schuld die de leverancier aan de opdrachtgever, dan wel aan met de opdrachtgever gelieerde (rechts-)personen mocht hebben.

  10. Alle vorderingen van de leverancier op de opdrachtgever zijn onmiddellijk opeisbaar in de navolgende gevallen: a. Indien na het sluiten van de overeenkomst aan de leverancier omstandigheden ter kennis komen die hem goede grond geven te vrezen dat de opdrachtgever niet aan zijn verplichtingen zal voldoen, zulks geheel ter beoordeling van de leverancier; b. Indien de leverancier de opdrachtgever gevraagd heeft zekerheid te stellen voor de nakoming als bedoeld in lid 3 en deze zekerheid uitblijft dan wel onvoldoende is; c. In geval van het aanvragen van faillissement of surseance van betaling van de opdrachtgever, liquidatie c.q. overlijden of faillissement van de opdrachtgever of – voor zover de opdrachtgever een natuurlijk persoon betreft – het op de opdrachtgever van toepassing worden van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP).

Artikel 8: Wijze van levering; eigendomsvoorbehoud

  1. Tenzij anders is overeengekomen, geschiedt de aflevering ter plaatse waar de leverancier zijn bedrijf uitoefent. Digitale afleveringen vinden plaats aan het door de opdrachtgever daartoe opgegeven e-mailadres, dan wel (voor risico van opdrachtgever) door uploaden op een externe server, of door beschikbaarstelling op de server van (een hulppersoon van) de leverancier.

  2. De leverancier is niet gehouden de (vervaardigde) zaken en/of te leveren diensten in gedeelten af te leveren.

  3. De opdrachtgever is gehouden zijn volledige medewerking te verlenen aan de aflevering van de krachtens de overeenkomst door de leverancier te leveren zaken of diensten. De opdrachtgever is ook zonder daartoe te zijn aangemaand in verzuim indien hij de af te leveren zaken niet na eerste verzoek van de leverancier bij deze ophaalt of, indien van toepassing, weigert de af te leveren zaken in ontvangst te nemen.

  4. Iedere levering van zaken door de leverancier aan de opdrachtgever geschiedt onder voorbehoud van eigendom daarvan totdat de opdrachtgever al hetgeen heeft voldaan waartoe hij uit hoofde van enige overeenkomst is gehouden, met inbegrip van rente en kosten. Tot dat tijdstip is de opdrachtgever gehouden de door de leverancier geleverde zaken gescheiden van andere zaken en duidelijk geïdentificeerd te bewaren en deugdelijk te verzekeren en verzekerd te houden.

  5. Ingeval van levering van zaken aan de opdrachtgever op een ander grondgebied dan Nederland, geldt ten aanzien van de betreffende zaken – indien en zodra deze zich op het grondgebied van het betreffende land bevinden – in aanvulling op het in lid 4 genoemde eigendomsvoorbehoud naar Nederlands recht tevens een eigendomsvoorbehoud zoals vermeld in lid 4 naar het recht van het betreffende land. Ten aanzien van de overeenkomst is voor het overige uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

  6. Zolang er op geleverde zaken een eigendomsvoorbehoud rust, mag de opdrachtgever deze buiten zijn normale bedrijfsuitoefening niet bezwaren of vervreemden.

  7. Nadat de leverancier zijn eigendomsvoorbehoud heeft ingeroepen, mag hij de geleverde zaken terughalen. De opdrachtgever staat de leverancier toe de plaats te betreden waar de zaken zich bevinden.

  8. Indien vervoer van de af te leveren zaken is overeengekomen, geschiedt dit voor rekening van de opdrachtgever. Tot de kosten verband houdend met het vervoer worden in ieder geval gerekend: uit- en invoerrechten, inklaringskosten, belastingen en eventuele andere lasten van overheidswege. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen.

  9. Het risico voor de aan de opdrachtgever te leveren zaken gaat op hem over vanaf het magazijn van de leverancier of het magazijn van een door de leverancier ingeschakelde derde, tenzij in de overeenkomst expliciet anders is overeengekomen. Alle zaken worden te allen tijde voor risico van de opdrachtgever getransporteerd. Tenzij de opdrachtgever de leverancier tijdig verzoekt de zaken tijdens het vervoer te verzekeren (en/of anders is overeengekomen), worden de zaken onverzekerd vervoerd.

    Onder vervoer wordt mede begrepen transmissie van data met behulp van enig technisch middel.

  10. De leverancier heeft aan zijn leveringsplicht voldaan door de zaken op het overeengekomen tijdstip in zijn magazijn, of dat van een ingeschakelde derde, aan de opdrachtgever ter beschikking te stellen. Het door of namens de opdrachtgever ondertekende afleveringsdocument en/of bijbehorende bijlagen van de vervoerder levert volledig bewijs op van de aflevering van de daarin vermelde zaken.

    Het aannemen van zaken door de vervoerder geldt als bewijs dat deze in uiterlijk goede staat verkeerden, tenzij het tegendeel blijkt uit de vrachtbrief of het ontvangstbewijs.

  11. De leverancier is niet gehouden de te leveren zaken op te slaan, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Indien de opdrachtgever weigert de aangeboden zaken in ontvangst te nemen, zal de leverancier deze gedurende 14 dagen na aanbieding opslaan op een door hem te bepalen locatie. Na het verstrijken van deze termijn is hij niet langer verplicht de zaken beschikbaar te houden en mag hij deze aan derden verkopen of anderszins over deze beschikken.

    De opdrachtgever blijft desondanks verplicht de overeenkomst na te komen en de schade van de leverancier te vergoeden, waaronder opslag- en transportkosten.

Artikel 9: Termijn van levering

  1. Een door de leverancier opgegeven termijn van levering heeft, tenzij schriftelijk en uitdrukkelijk wordt aangegeven dat het een uiterste termijn betreft, slechts een indicatieve strekking. De leverancier is, ook bij een overeengekomen uiterste termijn, eerst in verzuim nadat de opdrachtgever hem schriftelijk in gebreke heeft gesteld. Overschrijding van de overeengekomen termijn van levering geeft in geen geval recht op schadevergoeding. Ook heeft de opdrachtgever ingeval van ontbinding van de overeenkomst geen recht op schadevergoeding, tenzij de overschrijding van de redelijke termijn die bij de ingebrekestelling is gesteld het gevolg is van opzet c.q. grove schuld van de leverancier.

  2. De binding van de leverancier aan een overeengekomen uiterste termijn van levering vervalt indien de opdrachtgever wijziging in de specificaties van het werk, de zaak c.q. het product of de dienst wenst of het bepaalde in lid 1 van artikel 11 van deze voorwaarden niet nakomt, tenzij de geringe betekenis van de wijziging of het geringe oponthoud de leverancier in redelijkheid niet noodzaakt tot wijziging van de aanvankelijk door hem planmatig in de tijd vastgestelde inzet van productiecapaciteit.

  3. De opdrachtgever is bij de uitvoering van de overeenkomst door de leverancier gehouden al datgene te doen, dat redelijkerwijs nodig of wenselijk is om een tijdige levering door de leverancier mogelijk te maken, zulks in het bijzonder door het onverwijld beantwoorden van vragen van de leverancier, het voorkomen van gebrekkige toeleveringen als bedoeld in lid 2 van artikel 6 en door het in acht nemen van het bepaalde in lid 1 van artikel 11 en de leden 1 en 2 van artikel 17 van deze leveringsvoorwaarden.

  4. Bij niet-naleving door de opdrachtgever van het in het vorige lid van dit artikel en het in lid 3 van artikel 7 bepaalde, is een overeengekomen uiterste termijn van levering niet meer bindend en is de opdrachtgever in verzuim zonder dat schriftelijke ingebrekestelling door de leverancier nodig is. De leverancier is alsdan, onverlet de hem krachtens de wet toekomende rechten, bevoegd de nakoming van de overeenkomst op te schorten totdat de opdrachtgever dit verzuim heeft hersteld. Daarna zal de leverancier de overeenkomst alsnog binnen een redelijke termijn uitvoeren.

  5. Ook als sprake is van opschorting van de verplichtingen door de leverancier wegens een andere dan de hiervoor in lid 4 bedoelde tekortkoming van de opdrachtgever wordt de termijn van levering verlengd met de duur van de opschorting.

Artikel 10: Onderzoek bij aflevering

  1. De opdrachtgever is gehouden met bekwame spoed na aflevering te onderzoeken of de leverancier de overeenkomst deugdelijk is nagekomen en is voorts gehouden de leverancier er terstond schriftelijk, al dan niet via digitale weg, van in kennis te stellen, zodra hem het tegendeel blijkt. De opdrachtgever dient dit onderzoek en de desbetreffende kennisgeving te doen binnen uiterlijk 14 dagen na aflevering.

  2. De leverancier is steeds gerechtigd een nieuwe deugdelijke prestatie in de plaats van een eerdere ondeugdelijke prestatie te stellen, tenzij het verzuim niet herstelbaar is.

  3. De nakoming van de overeenkomst geldt tussen partijen als deugdelijk indien de opdrachtgever in gebreke is gebleven het onderzoek of de kennisgeving bedoeld in lid 1 van dit artikel tijdig te doen.

  4. Indien de in het eerste lid van dit artikel bedoelde termijn van 14 dagen naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid ook voor een zorgvuldig en alert opdrachtgever als onaanvaardbaar kort moet worden beschouwd, zal deze termijn worden verlengd tot uiterlijk het eerste moment waarop het onderzoek respectievelijk het in kennis stellen van de leverancier voor de opdrachtgever redelijkerwijs mogelijk is.

  5. De prestatie van de leverancier geldt in elk geval tussen partijen als deugdelijk, indien de opdrachtgever het geleverde of een gedeelte van het geleverde in gebruik heeft genomen, heeft bewerkt of verwerkt, aan derden heeft geleverd, respectievelijk in gebruik heeft doen nemen, heeft doen bewerken of verwerken of aan derden heeft doen leveren.

  6. Onverminderd bepalingen van dwingend recht schorten klachten van welke aard dan ook ten aanzien van de uitvoering door de leverancier van de overeenkomst c.q. de deugdelijke nakoming daarvan door de leverancier, de betalingsverplichting van de opdrachtgever niet op. Klachten van welke aard dan ook kunnen slechts schriftelijk ter kennis van de leverancier worden gebracht.

  7. Onverminderd bepalingen van dwingend recht rust op de leverancier geen enkele verplichting met betrekking tot een ingediende vordering indien de opdrachtgever niet aan al zijn verplichtingen jegens de leverancier (zowel financieel als anderszins) tijdig en volledig heeft voldaan.

  8. Een vordering betreffende een door de leverancier geleverde zaak en/of verrichte werkzaamheden c.q. verrichte diensten kan geen invloed hebben op eerder geleverde of nog te leveren zaken en/of werkzaamheden c.q. diensten, ook niet indien deze te leveren zaken en/of werkzaamheden c.q. diensten zijn of zullen worden geleverd ter uitvoering van dezelfde overeenkomst.

  9. Indien zaken ontbreken bij de aflevering, dient de opdrachtgever dat binnen 7 dagen na aflevering aan de leverancier schriftelijk te melden. Bij een melding na verloop van deze termijn worden de ontbrekende zaken niet gecrediteerd aan de opdrachtgever, noch worden de zaken kosteloos alsnog bij de opdrachtgever afgeleverd.

Artikel 11: Zet-, druk- of andere proeven

  1. De opdrachtgever is gehouden de door hem al dan niet op zijn verzoek van de leverancier ontvangen zet-, druk- of andere proeven zorgvuldig op fouten en gebreken te onderzoeken en deze met bekwame spoed gecorrigeerd of goedgekeurd aan de leverancier terug te zenden.

  2. Goedkeuring van de proeven door de opdrachtgever geldt als erkenning dat de leverancier de aan de proeven voorafgaande werkzaamheden juist heeft uitgevoerd.

  3. De leverancier is niet aansprakelijk voor afwijkingen, fouten en gebreken die onopgemerkt zijn gebleven in door de opdrachtgever goedgekeurde of gecorrigeerde proeven.

  4. Elke op verzoek van de opdrachtgever vervaardigde proef wordt naast de overeengekomen prijs in rekening gebracht, tenzij uitdrukkelijk is overeengekomen dat de kosten van deze proeven in de prijs zijn inbegrepen.

Artikel 12: Afwijkingen

  1. Afwijkingen tussen enerzijds het geleverde werk c.q. de geleverde/vervaardigde zaken c.q. de verrichte werkzaamheden/diensten en anderzijds het oorspronkelijke ontwerp, tekening, kopij of model respectievelijk de zet-, druk-, of andere proef, kunnen geen reden vormen voor afkeuring, korting, ontbinding van de overeenkomst of schadevergoeding, indien zij van geringe betekenis zijn.

  2. Bij een beoordeling van de vraag of afwijkingen in het totaal van het werk c.q. de geleverde/vervaardigde zaken c.q. de verrichte werkzaamheden/diensten al dan niet als gering moeten worden beschouwd, wordt daaruit een representatieve steekproef in aanmerking genomen, tenzij het individueel bepaalde zaken c.q. werkzaamheden/diensten betreft.

  3. Afwijkingen die, alle omstandigheden in aanmerking genomen, in redelijkheid geen of een ondergeschikte invloed op de gebruikswaarde van het werk c.q. de geleverde/vervaardigde zaken c.q. de verrichte werkzaamheden/diensten hebben, worden steeds geacht afwijkingen van geringe betekenis te zijn.

  4. Opdrachtgever houdt rekening met het feit dat kleuren van drukwerkproducten en opmaakbestanden, zoals weergegeven in (digitaal) vervaardigde drukproeven of zoals getoond op een beeldscherm, in zekere mate zullen afwijken van de kleur van het drukwerk na productie. Ook dergelijke afwijkingen kunnen geen reden vormen voor afkeuring, korting, ontbinding van de overeenkomst of schadevergoeding.

  5. Tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen zijn meer- of minderleveringen ten opzichte van het overeengekomen aantal toegestaan indien zij niet meer of minder bedragen dan de volgende percentages:

  • oplage tot 20.000 eenheden: 10%

  • oplage van 20.000 en meer: 5% Ten aanzien van meer- of minderleveringen van verpakkingsdrukwerk, etiketten en kettingformulieren is evenwel steeds een percentage van 10% toegestaan. Het meerdere of het minder geleverde aantal wordt in rekening gebracht respectievelijk verrekend.

  1. Ten aanzien van de kwaliteit en het gramgewicht van papier en karton worden als afwijkingen van geringe betekenis aangemerkt de afwijkingen die zijn toegestaan krachtens de tolerantienormen vermeld in de Algemene leveringsvoorwaarden van de Vereniging van Papiergroothandelaren. De desbetreffende voorwaarden liggen bij de leverancier ter inzage. De leverancier zal de opdrachtgever op diens verzoek kosteloos een exemplaar van deze voorwaarden toezenden.

  2. Afwijkingen in de overige door de leverancier gebruikte materialen en halffabrikaten die zijn toegestaan volgens de op de levering van deze materialen en halffabrikaten aan de leverancier betrekking hebbende algemene verkoopvoorwaarden, worden als afwijkingen van geringe betekenis aangemerkt. De desbetreffende voorwaarden liggen bij de leverancier ter inzage. De leverancier zal de opdrachtgever op diens verzoek kosteloos een exemplaar van deze voorwaarden toezenden.

Artikel 13: Duurovereenkomsten; periodieke uitgaven

  1. Een overeenkomst tot de vervaardiging van een periodieke uitgave geldt, indien terzake niet uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen, voor onbepaalde tijd en kan slechts door opzegging worden beëindigd met inachtneming van de opzegtermijn als bedoeld in lid 2, tenzij de opdrachtgever een eenmalige beëindigingsvergoeding betaalt ter hoogte van 50% van het totaal over het gehele voorgaande jaar door de leverancier ter uitvoering van de periodieke uitgave in rekening gebrachte bedrag.

  2. De opzegtermijn is een jaar indien het een periodieke uitgave betreft die viermaal per jaar of vaker verschijnt en 6 maanden indien het een periodieke uitgave betreft die minder vaak verschijnt.

  3. Onder een periodieke uitgave als bedoeld in lid 1 van dit artikel wordt verstaan een uitgave die minimaal twee keer per jaar verschijnt.

  4. Onder vervaardiging in de zin van het eerste lid van dit artikel wordt mede begrepen de vervaardiging van halffabrikaten of hulpmiddelen zoals losse katernen, litho- en zetwerk alsmede werkzaamheden tot afwerking en tot de verspreiding van de uitgave.

  5. Een overeenkomst als bedoeld in dit artikel kan slechts door middel van een aangetekende of met ontvangstbevestiging verzonden brief, dan wel per deurwaardersexploot worden opgezegd.

  6. Van het bepaalde in dit artikel kan slechts bij schriftelijke overeenkomst worden afgeweken.

  7. De leden 1, 5 en 6 van dit artikel zijn van overeenkomstige toepassing op overeenkomsten tot het leveren van diensten of het verrichten van werkzaamheden, met dien verstande dat de opzegtermijn in die gevallen standaard 6 maanden bedraagt.

Artikel 14: Intellectueel eigendom etc.

  1. De opdrachtgever garandeert de leverancier dat de opdrachtgever rechthebbende is ten aanzien van alle in het kader van de overeenkomst van of namens de opdrachtgever ontvangen zaken in welke vorm dan ook, zoals kopij, zetsel, modellen, tekeningen, foto’s, afbeeldingen, litho’s, films, video’s, informatiedragers, software, data, broncodes, objectcodes, monsters, ontwerpen, schetsen, processen, procedures, rapporten, artikelen, correspondentie, documenten etc. en geen inbreuk wordt gemaakt op (intellectuele eigendoms)rechten van derden. De opdrachtgever vrijwaart de leverancier voor alle aanspraken die derden op grond daarvan geldend kunnen maken.

  2. Indien de leverancier in redelijkheid betwijfelt of de opdrachtgever rechthebbende is als bedoeld in lid 1, dan is de leverancier bevoegd de nakoming van de overeenkomst op te schorten tot het moment waarop ondubbelzinnig komt vast te staan dat opdrachtgever rechthebbende is.

  3. Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, is de leverancier steeds de rechthebbende van de intellectuele eigendomsrechten die ontstaan op de door hem bij de nakoming van de overeenkomst vervaardigde zaken, verleende diensten en verrichte werkzaamheden.

  4. De door de leverancier in het kader van de overeenkomst geleverde zaken, zoals kopij, zetsel, ontwerptekeningen, modellen, werk- en detailtekeningen, informatiedragers, software, websites, databestanden, apparatuur, fotografische opnamen, litho’s, films en soortgelijke productie- en hulpmiddelen, mogen niet zonder schriftelijke toestemming in enig productieproces worden verveelvoudigd.

  5. De opdrachtgever verkrijgt na levering door de leverancier het niet-exclusieve, niet-overdraagbare recht tot gebruik van de door de leverancier in het kader van de overeenkomst vervaardigde zaken, onder de opschortende voorwaarde dat de opdrachtgever zijn financiële verplichtingen volledig is nagekomen. Dit gebruiksrecht is beperkt tot het recht van normaal gebruik binnen de onderneming van de opdrachtgever.

  6. Het op basis van dit artikel aan opdrachtgever toegekende recht tast het recht of de mogelijkheid van leverancier niet aan om onderdelen, ideeën, ontwerpen, algoritmen, documentatie, programmeertalen, protocollen, standaarden, knowhow e.d. voor andere doeleinden te gebruiken en/of te exploiteren.

  7. Ook indien de overeenkomst daarin niet uitdrukkelijk voorziet, is de leverancier steeds toegestaan technische voorzieningen aan te brengen ter bescherming van apparatuur, databestanden, websites, programmatuur of toegang daartoe.

Artikel 15: Eigendom productiemiddelen etc.

  1. Alle door de leverancier vervaardigde goederen zoals productiemiddelen, halffabrikaten en hulpmiddelen en met name zetsel, ontwerptekeningen, modellen, werk- en detailtekeningen, informatiedragers, computerprogrammatuur, databestanden, fotografische opnamen, litho’s, clichés, films, micro- en macromontages, drukplaten, zeefdrukvormen, diepdrukcilinders, stypen, stansmessen en -vormen, (folie-)preegvormen, stempelplaten en randapparatuur, blijven het eigendom van de leverancier, ook als deze als aparte post in het aanbod of op de factuur zijn vermeld.

  2. De leverancier is niet gehouden de in lid 1 bedoelde zaken aan de opdrachtgever af te geven of anderszins aan hem over te dragen.

  3. De leverancier is niet gehouden de in het eerste lid van dit artikel bedoelde zaken voor de opdrachtgever te bewaren. Indien de leverancier en de opdrachtgever overeenkomen dat deze zaken door de leverancier zullen worden bewaard, geschiedt dit voor de duur van ten hoogste een jaar en zonder dat de leverancier instaat voor de geschiktheid tot herhaald gebruik.

Artikel 16: Eigendom opdrachtgever, pandrecht

  1. De leverancier zal de door de opdrachtgever in het kader van de nakoming van de overeenkomst aan hem toevertrouwde zaken bewaren met de zorg van een goed bewaarder.

  2. Onverminderd het bepaalde in het vorige lid draagt de opdrachtgever tijdens de bewaring alle risico’s ten aanzien van deze zaken. De opdrachtgever dient desgewenst zelf een verzekering voor dit risico af te sluiten.

  3. De opdrachtgever is gehouden ervoor zorg te dragen dat van aan de leverancier verstrekte kopij, tekeningen, ontwerpen, fotografische opnamen of informatiedragers een duplicaat wordt gemaakt. Deze moet hij onder zich houden voor het geval de originele zaken tijdens de bewaring verloren gaan of beschadigd raken.

  4. De opdrachtgever verleent de leverancier pandrecht op alle zaken die door hem in het kader van de overeenkomst aan de leverancier zijn toevertrouwd, alsmede op andere eigendommen die zich in diens macht bevinden, inclusief geleverde zaken waarop geen eigendomsvoorbehoud meer rust. Dit pandrecht strekt tot zekerheid voor al hetgeen de opdrachtgever aan de leverancier verschuldigd is.

Artikel 17: Door de opdrachtgever aangeleverde materialen, producten, specificaties en informatie

  1. Indien is overeengekomen dat de opdrachtgever materiaal, gegevens of producten aanlevert voor bedrukking of verwerking, dient dit tijdig en deugdelijk te gebeuren. De opdrachtgever ontvangt hiervoor instructies van de leverancier.

  2. De opdrachtgever dient naast het benodigde materiaal ook een redelijke hoeveelheid extra te leveren voor proeven en inschiet. De leverancier bepaalt deze hoeveelheid. Ontvangstbevestiging door de leverancier betekent niet automatisch dat de juiste hoeveelheid is ontvangen.

  3. De opdrachtgever draagt het risico van misverstanden over de uitvoering van de overeenkomst als gevolg van niet, onjuist, niet tijdig of onvolledig ontvangen specificaties of mededelingen, bijvoorbeeld via mondelinge communicatie, telefoon of e-mail.

  4. De leverancier is niet verplicht aangeleverde zaken voorafgaand aan verwerking te controleren op geschiktheid.

  5. De leverancier is niet aansprakelijk voor tekortkomingen die het gevolg zijn van verwerkingsmoeilijkheden die voortkomen uit de aard van het aangeleverde materiaal of afwijkingen ten opzichte van eerder getoonde monsters.

  6. De leverancier staat niet in voor eigenschappen zoals houdbaarheid, hechting, glans, kleur of slijtvastheid indien de opdrachtgever hierover niet tijdig en volledig informatie heeft verstrekt.

  7. Tenzij anders overeengekomen, is de leverancier niet aansprakelijk voor schade aan aangeleverde materialen met een voorbewerking zoals lak of vernis.

  8. De opdrachtgever dient de leverancier vooraf te informeren over bijzondere moeilijkheden of gezondheidsrisico’s tijdens de verwerking.

  9. De leverancier mag beschikken over resten zoals snijafval alsof deze zijn eigendom zijn. De opdrachtgever is verplicht op verzoek ongebruikte materialen of resten af te halen binnen de door de leverancier gestelde termijn.

Artikel 18: Overmacht

  1. Tekortkomingen van de leverancier in de nakoming van de overeenkomst kunnen niet aan hem worden toegerekend, indien zij niet te wijten zijn aan zijn schuld, noch krachtens de wet, de overeenkomst of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komen (overmacht).

  2. Onder overmacht als bedoeld in lid 1 wordt in ieder geval verstaan: oorlog, mobilisatie, onlusten, overstroming, stremmingen in vervoer, stagnatie of stopzetting van levering door nutsbedrijven, gebrek aan energie, brand, machinebreuk, overmatig ziekteverzuim, stakingen, overheidsmaatregelen, niet-levering door derden, sabotage, en opzet of grove schuld van hulppersonen.

  3. In geval van overmacht heeft de leverancier het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten of de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden. De opdrachtgever heeft in beide gevallen geen recht op schadevergoeding. Indien de overmacht langer dan 30 dagen duurt, kan ook de opdrachtgever de overeenkomst gedeeltelijk ontbinden, met inachtneming van de rechten van de leverancier op vergoeding voor reeds geleverde zaken of diensten.

  4. Indien de leverancier bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan zijn verplichtingen heeft voldaan, is hij gerechtigd dit gedeelte afzonderlijk te factureren. De opdrachtgever is dan verplicht deze factuur als een afzonderlijke overeenkomst te voldoen.

Artikel 19: Aansprakelijkheid

  1. De leverancier is aansprakelijk voor schade die de opdrachtgever lijdt en die het gevolg is van een aan de leverancier toe te rekenen tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst. Alleen schade waarvoor de leverancier verzekerd is of redelijkerwijs verzekerd had moeten zijn, komt voor vergoeding in aanmerking, en slechts tot het bedrag dat de verzekeraar uitkeert.

  2. Niet voor vergoeding in aanmerking komt: a) vermogensschade zoals bedrijfsschade, gevolgschade, vertragingsschade, gederfde winst, omzetderving, gemiste besparingen, verminderde goodwill, reputatieschade en schade door onderbreking of stilstand van de onderneming van de opdrachtgever; b) schade ontstaan door handelen of nalaten van de opdrachtgever of derden in strijd met instructies of de overeenkomst; c) schade als direct gevolg van door of namens de opdrachtgever aan de leverancier verstrekte onjuiste, onvolledige of ondeugdelijke informatie.

  3. Indien: a) het voor de leverancier bij het aangaan van de overeenkomst niet mogelijk is een verzekering af te sluiten of te verlengen tegen redelijke condities; b) de verzekeraar niet uitkeert; c) de schade niet door de verzekering is gedekt; dan is de schadevergoeding beperkt tot het bedrag dat voor de overeenkomst (exclusief BTW) met de opdrachtgever is overeengekomen.

  4. De leverancier is niet aansprakelijk voor schade van welke aard ook die ontstaat doordat of nadat de opdrachtgever de zaken na aflevering in gebruik heeft genomen, heeft bewerkt of verwerkt, aan derden heeft geleverd, of heeft doen leveren.

  5. De leverancier is eveneens niet aansprakelijk voor schade aan door hem van de opdrachtgever ontvangen materialen indien de opdrachtgever hem niet tijdig en volledig heeft geïnformeerd over de aard en eigenschappen van deze materialen en bewerkingen.

  6. Indien de leverancier ter zake van enige schade waarvoor hij niet aansprakelijk is, door een derde wordt aangesproken, zal de opdrachtgever hem volledig vrijwaren en schadeloos stellen.

Artikel 20: Beveiliging

  1. Indien de leverancier op grond van de overeenkomst gehouden is tot het voorzien in een vorm van informatiebeveiliging, zal die beveiliging beantwoorden aan de tussen partijen schriftelijk overeengekomen specificaties betreffende beveiliging. De leverancier staat er niet voor in dat de informatiebeveiliging onder alle omstandigheden doeltreffend is. Bij het ontbreken van een uitdrukkelijk omschreven wijze van beveiliging zal de beveiliging voldoen aan een niveau dat, gelet op de stand van de techniek, de gevoeligheid van de gegevens en de kosten van beveiliging, niet onredelijk is.

  2. De door of vanwege de leverancier aan de opdrachtgever verstrekte toegangs- of identificatiecodes en certificaten zijn vertrouwelijk. De opdrachtgever zal deze vertrouwelijk behandelen en uitsluitend aan geautoriseerd personeel binnen zijn organisatie kenbaar maken. De leverancier is gerechtigd toegangs- of identificatiecodes en certificaten te wijzigen.

  3. De opdrachtgever zal zijn systemen en infrastructuur adequaat beveiligen, tijdig updaten en te allen tijde voorzien van actieve antivirusprogrammatuur.

Artikel 21: Verwerking van persoonsgegevens

  1. Indien de leverancier persoonsgegevens verwerkt of laat verwerken, dan zal hij met betrekking tot de verwerking van deze gegevens voldoen aan de van toepassing zijnde wet- en regelgeving, waaronder de AVG. De leverancier wordt in dat geval aangemerkt als verwerker en zal als zodanig aan zijn verplichtingen voortvloeiende uit de AVG voldoen. Partijen zullen in dat geval een verwerkersovereenkomst sluiten.

  2. De opdrachtgever is verplicht met betrekking tot de verwerking van de persoonsgegevens te voldoen aan de daarop van toepassing zijnde wet- en regelgeving, waaronder de AVG. Hij wordt aangemerkt als verwerkingsverantwoordelijke en/of verwerker en is volledig verantwoordelijk en aansprakelijk voor de naleving van deze verplichtingen.

  3. De opdrachtgever staat ervoor in dat de verwerking van persoonsgegevens rechtmatig is en geen inbreuk maakt op de rechten van betrokkenen. Hij vrijwaart de leverancier voor alle aanspraken van betrokkenen of derden als gevolg van het niet naleven van toepasselijke wet- en regelgeving. De leverancier is uitsluitend aansprakelijk voor schade door verwerking als hij niet voldoet aan zijn verplichtingen als verwerker onder de AVG of buiten de instructies van de opdrachtgever handelt.

Artikel 22: Geheimhouding

  1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door een partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.

  2. Indien de leverancier op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak gehouden is vertrouwelijke informatie aan een door de wet of bevoegde rechter aangewezen derde te verstrekken, en de leverancier zich daarbij niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is de leverancier niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is de opdrachtgever niet gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst, onverminderd dwingendrechtelijke bepalingen.

Artikel 23: Vervaltermijnen

  1. Onverminderd bepalingen van dwingend recht, vervallen rechtsvorderingen en andere bevoegdheden van de opdrachtgever, uit welken hoofde ook, jegens de leverancier in verband met vervaardigde/geleverde zaken en/of verrichte werkzaamheden/diensten na twaalf (12) maanden na de datum waarop de opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden en hij voor het verstrijken van deze termijn geen schriftelijke claim heeft neergelegd bij de leverancier.

  2. Indien binnen de in lid 1 vermelde termijn door de opdrachtgever een schriftelijke claim is neergelegd bij de leverancier, vervalt – onverminderd bepalingen van dwingend recht – iedere rechtsvordering indien de leverancier niet binnen vier (4) maanden na ontvangst van de claim in rechte is betrokken bij de op grond van artikel 25 bevoegde rechter.

Artikel 24: Ontbinding

  1. Indien de opdrachtgever een of meerdere van zijn verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst niet, niet tijdig of niet volledig nakomt, is hij van rechtswege in verzuim. De leverancier heeft dan het recht de overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden via schriftelijke kennisgeving en/of zijn verplichtingen op te schorten. De leverancier is in dat geval niet schadeplichtig, onverminderd zijn recht op volledige schadevergoeding. Alle vorderingen van de leverancier worden onmiddellijk opeisbaar.

  2. In de volgende gevallen is de opdrachtgever eveneens van rechtswege in verzuim en mag de leverancier de overeenkomst zonder ingebrekestelling geheel of gedeeltelijk ontbinden:

    • (aanvraag van) faillissement;

    • (verzoek tot) surséance van betaling;

    • toepassing van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP);

    • overlijden (bij natuurlijke personen);

    • beslag op een substantieel deel van het vermogen;

    • liquidatie of staking van de onderneming;

    • wijziging van zeggenschap of andere vergelijkbare situaties.

    In deze gevallen is de leverancier niet gehouden tot schadevergoeding.

  3. Bij onherroepelijk faillissement van de opdrachtgever eindigt automatisch elk gebruiksrecht op door de leverancier beschikbaar gestelde programmatuur, websites of diensten, zonder dat opzegging vereist is.

Artikel 25: Toepasselijk recht

  1. De overeenkomst tussen de leverancier en de opdrachtgever wordt beheerst door het Nederlandse recht.

  2. De Nederlandse rechter is bevoegd om kennis te nemen van alle geschillen die voortvloeien uit of samenhangen met de uitvoering van de overeenkomst tussen de leverancier en de opdrachtgever. De bevoegde rechter is de rechter van het arrondissement waarin de leverancier is gevestigd, tenzij de opdrachtgever een consument is en binnen één maand nadat de leverancier zich schriftelijk op dit beding heeft beroepen, kiest voor beslechting door de volgens de wet bevoegde rechter.